Hur får vi besökarna att lämna omdöme?

Enkät

I alla år som vi har drivit denna camping har vi bett besökarna att lämna omdöme. Ett sätt för oss att fånga upp saker vi bör förändra – även om man minst sagt inte ska ta till sig allt. Den som klagar på att kiosken är för långt bort när han har bokat stugan som just ligger längst bort kanske inte är något att lyssna så mycket på…

Men det finns ett litet problem. Det är främst de som är missnöjda som tar sig tid att fylla i enkäten. Det är de som sätter sig ner på slutet av och funderar på vad de egentligen vill säga. De som är nöjda skyndar bara att plocka ihop sina saker för att åka vidare på semestern.

Så – vad behövs för förändring?

Det finns ett flertal sidor på internet som erbjuder enkätundersökningar. Man får typ 5kr för att fylla i enkät. Det är en väldigt liten summa men ändå är det många som fyller i dessa för att tjäna lite extra. Martin i receptionen kläckte idén att vi ska gå samma väg.

Ska vi ge 5kr till varje person som fyller i enkäten? Nej, men något bättre. Alla som kommer med ifylld blankett får en glass i kiosken. Värde ca 25kr. Men inte bara för att få in enkäten utan även för att skapa merförsäljning. När ett barn får en gratis glass – måste ju föräldrarna köpa sina osv.

Dessutom får de ett lugnare och trevligare avslut på sin semester när de lämnar campingen efter att ha ätit glass mot om de enbart ska skynda sig iväg direkt från stugan.

Vi kommer att börja med detta sätt att premiera våra gäster från 1 september . Lite med tanke på att högsäsongen är över och vi vill få in åsikter från de besökare som kommer under lågsäsong. Helt andra besökare – helt andra behov – helt andra åsikter.

Är det någon grupp vi främst vill satsa på att jobba mot så är det just dessa. De som gör att campingen kan vara öppen året runt trots att vi knappt går runt de kallare månaderna. Vad kan vi göra för att öka beläggningsgraden under vintern? Det ska troligtvis en glass kunna ge svar på.